Aug 24, 2014

Tjejfilmer

Mellgren och jag pratade idag om filmer som handlar om kvinnlig vänskap. Först hade vi svårt att komma på fler än en handfull titlar, men sedan lade jag ut en efterlysning på en awesome fb-grupp jag är med i, och förslagen bara forsade in. Jag tänkte att jag skulle titta på alla de filmerna (eller iaf de jag har lust med och får tag på) och sen skriva lite om dem här, några åt gången så.

Filmer om kvinnlig vänskap ligger mig varmt om hjärtat och är en väldigt viktig del av filmutbudet tycker jag. Det blir en skön motpol mot all verklighetsfrånvänd macho action och stereotypa komedier som oftast utgår från heteromännens perspektiv, gärna på bekostnad av kvinnor dessutom.

De flesta som hänger med i svängarna har nog hört talas om Bechdeltestet, som är ett enkelt test för att se hur en film framställer kvinnor, kort sagt. Det finns tre kriterier en film ska uppnå om den ska klara testet:
1. Det måste finnas minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2. De måste någon gång under filmen prata med varandra
3. ...om något annat än män.

Simple enough, eller hur? När det nu är så jävla enkelt kan man ju undra varför så sjuuuukt många filmer inte klarar testet. Men det är en diskussion för en annan gång. Här finns för övrigt en lista med ett gäng filmer som faktiskt klarar testet. Jag blev väldigt glad av att se att ett gäng av mina absoluta favvofilmer finns med på listan (typ Tjenare kungen, Tillsammans, Tangled och Vi är bäst)! Men å andra sidan kanske det är därför jag gillar dem så mycket? En del av de filmerna ingår i den fb-insamlade listan över kvinnovänskapsfilmer jag ska ta mig igenom här, men Bechdeltestet ligger egentligen inte till grund för denna, ska vi kalla det, följeton. Det är dock en viktig måttstock för jämställdhet i filmvärlden, och därför värt att nämnas. Plus, när man fått upp ögonen för testet kan man bli smått galen på könsfördelningen i de flesta av de filmer man ser efter det. Ilska och upprördhet kan leda till förändring, so here's hoping!

Jag skriver framförallt detta för att jag tycker att så kallade "tjejfilmer" har oförtjänt dåligt rykte. Män verkar överlag ha jääävligt svårt för att kolla på sådana filmer och även jag själv kan ibland skämmas lite (pga internaliserad sexism och allt det där mysiga, ni vet), men då tar jag mig i kragen och vrålar på mig själv: VAD FAN ÄR DET DU SITTER OCH TÄNKER?!?! TJEJER ÄR BÄST, INGEN PROTEST!!!

Är du man, läser detta och älskar tjejfilmer får du gärna kommentera så att vi ser att ni existerar! Är du kvinna, läser detta och älskar tjejfilmer får du ännu mer gärna kommentera så vi kan sprida peppen! Tips på filmer och tv-serier med mycket kvinnlig vänskap mottages tacksamt! :)
Då kör vi!

No comments:

Post a Comment