Aug 2, 2009

The other Boleyn girl





















































Igår kväll såg jag och Sandra en av mina nyinköpta filmer, The other Boleyn girl. Den är baserad på boken, med samma titel, av Philippa Gregory och jag har ju självklart läst boken också. Storyn är om de två systrarna Anne och Mary Boleyn, vars morbror och i viss mån far tvingar dem att "uppvakta" kungen av England, Henrik VIII. Som i så många andra böcker/filmer om kungligheter och blabla så handlar ju allt såklart om makt, kärlek och pengar, och hur man skaffar sig detta: genom INTRIGER! Systrarna intrigerar om kungens kärlek, släkten intrigerar om makten och kungen intrigerar till höger och vänster och halshugger en massa snubbar för "förräderi" om han blir grinig på dem. En sammanfattning av filmen på några ord blir nog: Tjusigt, tjusigt, sex, makt, exil, coola kläder och en tveksamt happy ending (för vissa i alla fall).
Intriger är ju alltid kul, tänker jag, och om ni som jag älskar kostymdramer med konstfärdiga klänningar och håruppsättningar, märkliga huvudbonader och gammaldagsigt konstigt språk så rekommenderar jag denna filmen. Hellre tittar jag på den här filmen än Allsång på Skansen i alla fall (men det säger ju inte direkt så mycket).

2 comments:

  1. vad många bilder du la upp.

    ReplyDelete
  2. eh ja, jag tyckte de var fina! blunda om du tycker det är jobbigt :P

    ReplyDelete