Showing posts with label Tjejfilm. Show all posts
Showing posts with label Tjejfilm. Show all posts

Aug 24, 2014

Tjejfilmer 1

Jag startar denna fabulösa följetong med min absoluta favorittjejfilm...


Tjenare kungen


Denna film, av Ulf Malmros, är FANTASTISK! Asså, jag älskar den så himla mycket och jag blir bara så JÄVLA GLAD varje gång jag ser den! Om jag har en dålig dag sätter jag på den och BAM! glad igen. 




Den handlar om Abra, en tjej från Billingsfors i Dalsland, som är punkare. Hon har en ganska kämpig tillvaro, dels pga att alla andra billingsforsare är hjärndöda raggare och allmänt pucko, dels pga att hon försöker starta ett punkband trots att punkeran börjar ta slut. "Fattar du inte att punken är slut innan vi ens har börjat?" 
I Billingsfors tvingas hon utstå hån och attacker, både verbala och fysiska. När ett supertöntigt syntband från Göteborg spelar i byn träffar Abra Millan, en cool tjej som är med och hjälper roddarna. De börjar snacka och efter en minst sagt misslyckad spelning följer Abra med dem till Göteborg och flyttar in hos Millan (ja, det är Cissi Wallin som spelar Millan). 


 


Abra och Millan blir vänner och startar ett band ihop - Tjenare kungen. För att bli ett riktigt band behöver de dock fler medlemmar så de annonserar i den lokala skivaffären. Efter en mängd stolpskott åker de hem till Gloria som provspelar för dem på sin synt. Abra diggar det, men Millan vägrar först ha ett jävla moderatpiano i bandet och stormar därifrån. Det löser sig och kvar återstår att få med en basist i gruppen. Till slut vågar tjejerna fråga Isa - den ascoola basisten i det pensionerade bandet Svarta Ada, som numer jobbar i skivaffären. Hon joinar dem och tillsammans rockar de fett! 




Deras vänskap går upp och ner, de bråkar, tjafsar, fikar, spelar, och gör allt sånt som (kvinnliga?) vänner gör. Det jag älskar med den här filmen är värmen, humorn, systerskapet, karaktärerna, musiken (Thåström var med och skrev den), 80-talet, Göteborgsmiljöerna (Gbg-tjej här liksom, hallå) och den äkta känslan som genomsyrar filmen, dess karaktärer och relationerna dem emellan. Ibland älskar jag karaktärerna, ibland hatar jag dem. Jag skrattar, gråter, sjunger och dansar med dem och jag njuter av varenda minut. Se den här filmen med din/a bästa vän/ner!

 Vad gör man inte för sina vänner...


Tjejfilmer

Mellgren och jag pratade idag om filmer som handlar om kvinnlig vänskap. Först hade vi svårt att komma på fler än en handfull titlar, men sedan lade jag ut en efterlysning på en awesome fb-grupp jag är med i, och förslagen bara forsade in. Jag tänkte att jag skulle titta på alla de filmerna (eller iaf de jag har lust med och får tag på) och sen skriva lite om dem här, några åt gången så.

Filmer om kvinnlig vänskap ligger mig varmt om hjärtat och är en väldigt viktig del av filmutbudet tycker jag. Det blir en skön motpol mot all verklighetsfrånvänd macho action och stereotypa komedier som oftast utgår från heteromännens perspektiv, gärna på bekostnad av kvinnor dessutom.

De flesta som hänger med i svängarna har nog hört talas om Bechdeltestet, som är ett enkelt test för att se hur en film framställer kvinnor, kort sagt. Det finns tre kriterier en film ska uppnå om den ska klara testet:
1. Det måste finnas minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2. De måste någon gång under filmen prata med varandra
3. ...om något annat än män.

Simple enough, eller hur? När det nu är så jävla enkelt kan man ju undra varför så sjuuuukt många filmer inte klarar testet. Men det är en diskussion för en annan gång. Här finns för övrigt en lista med ett gäng filmer som faktiskt klarar testet. Jag blev väldigt glad av att se att ett gäng av mina absoluta favvofilmer finns med på listan (typ Tjenare kungen, Tillsammans, Tangled och Vi är bäst)! Men å andra sidan kanske det är därför jag gillar dem så mycket? En del av de filmerna ingår i den fb-insamlade listan över kvinnovänskapsfilmer jag ska ta mig igenom här, men Bechdeltestet ligger egentligen inte till grund för denna, ska vi kalla det, följeton. Det är dock en viktig måttstock för jämställdhet i filmvärlden, och därför värt att nämnas. Plus, när man fått upp ögonen för testet kan man bli smått galen på könsfördelningen i de flesta av de filmer man ser efter det. Ilska och upprördhet kan leda till förändring, so here's hoping!

Jag skriver framförallt detta för att jag tycker att så kallade "tjejfilmer" har oförtjänt dåligt rykte. Män verkar överlag ha jääävligt svårt för att kolla på sådana filmer och även jag själv kan ibland skämmas lite (pga internaliserad sexism och allt det där mysiga, ni vet), men då tar jag mig i kragen och vrålar på mig själv: VAD FAN ÄR DET DU SITTER OCH TÄNKER?!?! TJEJER ÄR BÄST, INGEN PROTEST!!!

Är du man, läser detta och älskar tjejfilmer får du gärna kommentera så att vi ser att ni existerar! Är du kvinna, läser detta och älskar tjejfilmer får du ännu mer gärna kommentera så vi kan sprida peppen! Tips på filmer och tv-serier med mycket kvinnlig vänskap mottages tacksamt! :)
Då kör vi!